Projekt nr 00044
Lodówka

Projekt edukacyjny

Opis projektu

'Lodówka' to projekt edutainment przeznaczony dla wszystkich- uczniów i rodziców- którzy interesują się tym, co jedzą. Łączy on edukację ze sztuką wizualną. Uczestnicy projektu nawiązują kontakt i zapraszają do współpracy ludzi z całego świata - między innymi ze stacji polarnych na Antarktydzie, z Japonii, ze stacji badawczych na Spitsbergenie, z Etiopii, Gwaltemali, USA, Panamy, Armenii, Białorusi, Szwajcarii i wielu innych prosząc o wypełnienie ankiety i wykonanie zdjęcia zawartości ich lodówki. Skłania to właścicieli do dokonania przeglądu jej zawartości i (być może) do eliminowania produktów niezdrowych, dokonywania przemyślanych zakupów, szukania żywności ekologicznej. Muszą np. podać, które produkty w ich lodówkach mają najwięcej konserwantów. Szukamy przede wszystkim nietypowych lodówek : ze stacji polarnych, łodzi podwodnych, platform wiertniczych, wahadłowców. 'Zaglądamy' do lodówek towarzyszącym ludziom w wyprawach do najdalszych zakątków Ziemi i tych, które spotykają na drodze podróżnicy zaprzyjaźnieni z projektem. Uczestnikom projektu nie jest obojętny los innych ludzi, a w szczególności rodaków mieszkających poza granicami Polski. Znając trudną sytuację na Białorusi, przygotowali paczkę żywnościową, która dotarła do polskiej ambasady. Ekipa projektowa zakupiła również 100 l wody pitnej dla Sudanu i Autonomii Palestyńskiej. Przygotowujemy licytację specjalnie zaprojektowanego kubka w ramach akcji 'Każdy ma bieprawo do wody'. Za otrzymaną gotówkę zakupimy e-kartkę PAH i Gazety Wyborczej 'Pomoc dla wschodniej Afryki'.

Cele projektu

  • przekazanie młodym ludziom w rzetelny sposób wiedzy o zdrowym odżywianiu się,
  • wyrobienie u nich  nawyku czytania etykiet na produktach żywnościowych,
  • uświadomienie im , że na świecie ludzie głodują i umierają z pragnienia,
  • rozwijanie u uczniów sprawności w wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, w tym przede wszystkim technologii informacyjnej, jak też komunikacji społecznej, interpersonalnej, opanowanie języka HTML i PHP,  
  • pokazanie uczniom ciekawego, innego sposobu zwiedzania świata i poznawania kultury różnych obszarów geograficznych,
  • pomoc w zrozumieniu pojęcia 'Obywatel Świata',
  • doskonalenie umiejętności językowych,
  • poznawanie ciekawych postaci związanych ze sztuką,
  • poznawanie życiorysów znanych podróżników, 
  • wskazywanie efektywnych, sposobów pracy w zespole,
  • rozwijanie wyobraźni,

Elementy unikatowe

W naszej inicjatywie staramy się połączyć edukację ze sztuką wizualną. Tworzymy grafikę, aplikacje, formularze, artykuły, prezentacje i filmy. Nagrywamy i umieszczamy w Internecie wywiady ( między innymi z ordynatorem oddziału noworodków lęborskiego szpitala, z lekarzem neonatologiem i pediatrą Renatą Wodzisławską Trzcińską ), robimy niezłe zdjęcia. Na potrzeby projektu stworzony został blog: www.lodowkabeztajemnic.com  , na którego łamach cyklicznie przekazujemy zdobyte i opracowane przez młodzież informacje. W projekcie wykorzystujemy potęgę komunikacji społecznej. A jedyne co nas ograniczało - to nasza wyobraźnia. Realizacja projektu to wielka przygoda, podczas której spotykamy niesamowitych ludzi. Pomoc w realizacji projektu zaproponowała Stephanie de Rouge - wykładowca fotografii w International Center of Photography i fotograf niezależny New York Times oraz  Peter Menzel - autor książek i fotoreporter związany z National Geographic, Forbes,Wired, Le Figaro,New York Times. Przyjacielami projektu zostali podróżnicy: Beata Pawlikowska, Marek Kamiński i Władysław Grodecki. O naszym projekcie wspomniano w audycji 'Świat według blondynki' w Radiu Zet, a Centrum Edukacji Obywatelskiej podaje go jako przykład dobrej praktyki w zakresie TIK. Udzieliliśmy wywiadów portalom związanych z edykacją:edunews i eduinfo. Powstał o naszych działanich artykuł zamieszczony na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. O dużej popularności projektu świadczy liczba wejść na nasz blog - w ciągu dnia mamy średnio około 90 wejść z całego świata. Blog jest stale uaktualniany. Nowinki z realizacji projektu można śledzić na Facebooku ( www.facebook.com/lodowkabeztajemnic ) - już ponad 600 osób lubi nas na tym portalu. Nasz projekt dowodzi, że olbrzymi potencjał tkwi w uczniach. Gimnazjaliści samodzielnie pozyskują materiały potrzebne do realizacji projektu, starają się nie opierać jedynie na informacjach i zdjęciach z Internetu. Osoby, które spotykają na swojej 'projektowej' drodze, naprawdę potrafią pozytywnie zaskoczyć. Lód z lodowca na Spitsbergenie, mający około 1000 lat, młodzież otrzymała od profesora Piotra Głowackiego, Kierownika Zakładu Badań Polarnych PAN. Szukając zdjęcia lodówki na łodzi podwodnej, zwrócili się do oficera prasowego Marynarki Wojennej. Rzetelne informacje dotyczące głodu na świecie otrzymali z Polskiej Akcji Humanitarnej. Holenderskim partnerem projektu jest Polska Szkoła przy ambasadzie RP w Hadze.

Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany jest od października 2011 r., a planowany czas zakończenia to wrzesień 2012r. Cała ekipa 'Lodówki' liczy 30 osób. Są to uczniowie klas drugich i trzecich Gimnazjum nr 1 w Lęborku oraz trzech byłych absolwentów szkoły, którzy w chwili obecnej uczęszczają do Liceum Ogólnokształcącego nr 1 w Lęborku. Główne działania projektowe realizowane są na terenie szkoły chociaż do kalendarium projektu zostały wpisane trzy kampanie społeczne, których realizacja zostanie zakończona w czerwcu 2012roku. Kampanie społeczne będą miały miejsce na terenie miasta Lęborka, jak też planujemy swój udział w Festiwalu Nauki na terenie Trójmiasta. W najbliższym czasie planowane jest zorganizowanie zajęć dla wychowanków Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Lęborku. Dzięki platformie Eduscience będzie można zagrać w napisaną przez gimnazjalistów grę, która będzie nawiązywała do celów projektu.

Wykorzystanie grantu

Środki finansowe wykorzystane zostaną do przeprowadzenia dwóch kampanii społecznych:Pierwsza  to EXTREME FOOD FESTIVAL - a w nim degustacja wymyślnych potraw różnych kultur oraz kosztowanie jedzenia wchodzącego w skład pakietów żywnościowych przeznaczonych dla wojska i kosmonautów. Druga  kampania będzie dużym happeningiem z ciekawie pomalowanymi, starymi lodówkami w roli głównej. Happening ma charakter wielkiej akcji społecznej w całym mieście i ma być dla wszystkich wielką niespodzianką więc nie możemy w chwili obecnej zdradzić szczegółów.

W przypadku wygranej środki pieniężne przeznaczymy na: 

 -przygotowanie i drukowanie folderów, kartek pocztowych i ulotek na temat zdrowego odżywiania się,

-farby, które wykorzystamy do pomalowania starych lodówek,

- zakup książek o tematyce 'jedzenie',

-transport lodówek podczas akcji społecznej w naszym mieście,

-zakup nietypowego jedzenia w ramach akcji Extreme Food Festival, która będzie skierowana do uczniów naszej szkoły

-zakup aparatów jednorazowych do jednej z akcji

Naszym założeniam jest to, aby środkami pieniżnymi zdobytymi z konkursu podzielić się z innymi.

Galeria załączników


Polecamy

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
imie nazwisko

Szkoła:
Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego, Lębork

Adres szkoły:
I. Armii Woj. Polskiego 10, 84-300
Lębork

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone