Projekt nr 00069
Drogi i bezdroża poznawania świata przez mało znanych polskich przedwojennych podróżników.

Projekt edukacyjny

Opis projektu

Uczestnikami projektu jest wyjątkowo entuzjastycznie nastawiona do projektu klasa matematyczna 1C Gimnazjum nr 2 w Krakowie. Entuzjazm w udziale w projekcie jest tak duży, że chce w nim wziąć udział cała klasa. Opiekunem projektu będzie nauczyciel geografii- Anna Manczyk.

Pomysł projektu zrodził się podczas czytania literatury podróżniczej przez nauczyciela geografii.  W każdej księgarni można znaleźć wiele książek podróżniczych bardziej lub mniej znanych podróżników. Z roku na rok pozycji w księgarniach przybywa. Coraz łatwiej Polakom jest wyruszać w świat, który dzięki samolotom, promocyjnym ofertom stał się dużo bliższy i łatwiejszy do „zdobycia” niż dawniej. Czasami zapominamy o podróżnikach, którzy nie korzystali z samolotów, nie mieli takiego wyposażenia jak teraz, nie dysponowali Internetem (!!!) gdzie można zdobyć wszystkie informacje na temat regionu do którego się wybieramy. Jechali w nieznane i… po nieznane.

Dlatego też chciałabym młodzieży przybliżyć kilku podróżników z lat przedwojennych. Tych mniej znanych, a jednocześnie „szalonych” w swoich podróżniczych pomysłach.  Chciałabym aby poszukali ich współczesnych naśladowców, bo są i tacy współcześni podróżnicy którzy próbują zmierzyć się z trasą i warunkami podróży przypominającymi te z lat przedwojennych. 

Na całość przedsięwzięcia składają się trzy mniejsze projekty, które ostatecznie będą tworzyły całość. Do projektu wybraliśmy trzech podróżników: Kazimierza Nowaka, Tadeusza Perkitnego i Ferdynanda Ossendowskiego. Każda z tych prezentacji będzie się składała z: 

-        kalendarium wyprawy danego podróżnika

-        mapy podróży

-        najciekawszych przygód podróżnika

-        sposobu podróżowania przed wojną

-        współczesnych podróżników jadących śladami swoich poprzedników

-        wskazanie różnic w podróży dawnych i współczesnych podróżników

Cele projektu

Celem projektu jest pokazanie różnych aspektów podróżowania po świecie, zarówno przed wojną jak i współcześnie. Informacji na ten temat uczniowie będą szukać w Internecie, jak i w następujących książkach:

Kazimierz Nowak – „Rowerem i pieszo przez czarny ląd”

Ferdynand Ossendowski – „Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów”

Tadeusz Perkitny – „Okrążmy świat raz jeszcze” 

  • poznanie historii przedwojennych podróżników.
  • poszukiwanie materiałów historycznych na temat dawnych sposobów podróżowania
  • rozwinięcie komunikacji, pracy w grupie, rozwiązywanie problemów, oraz krytycznego i twórczego myślenia.
  • współpraca w małych grupach wykaże korzyści wynikające ze zgodnej współpracy w celu osiągnięcia dobrych efektów. Korzystanie z książek ma rozbudzić zainteresowania czytelnicze.
  • poszerzenie horyzontów i wzbudzenie chęci podróżowania i poznawania świata, odmiennych regionów i kultur.
  • znalezienie współczesnych naśladowców i porównanie sposobu ich podróżowania
  • publiczna prezentacja tego projektu ma dać uczniom szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.

Zakończeniem projektu może stać się pokaz w ramach, którego uczniowie klasy stworzą:

- prezentację multimedialną o przedwojennych podróżnikach i ich naśladowcach.

- galerię fotograficzną dotyczącą wspomnianych podróżników

Elementy unikatowe

Unikatowość naszego projektu polega na tym iż sięgniemy po literaturę książkową mniej znanych podróżników z czasów przedwojennych. 

K. Nowak, F. Ossendowski, T. Perkitny to podróżnicy, którzy nie są znani młodzieży. Warto zapoznać się z ich podróżami, przygodami, czasami abstrakcyjnymi współcześnie problemami podróżniczymi.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji:

  • Gimnazjum nr 2 w Krakowie 

Czas realizacji:

  • marzec 2013 - wybór tematu projektu, ustalenie celów naszego przedsięwzięcia i planu pracy, harmonogram zadań poszczególnych grup tematycznych, rejestracja projektu na stronie wydawnictwa Nowa Era
  • marzec – kwiecień 2013 –  gromadzenie materiałów przez poszczególne grupy w ramach swojego mini projektu
  • maj 2013 – przygotowanie cząstkowych prezentacji i następnie stworzenie wspólnej.
  • czerwiec 2013 –  zaprezentowanie projektu i galerii fotograficznej

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu chcielibyśmy przeznaczyć na dofinansowanie sprzętu w postaci tablicy multimedialnej w sali geograficznej oraz stworzenie galerii zdjęć związanych z projektem. Sprzęt multimedialny mógłby służyć wszystkim uczniom naszej szkoły. Może dzięki temu projektowi uczniowie nie tylko biorący udział w projekcie, rozbudzą chęć podróżowania i poznawania świata.

Galeria załączników


Polecamy

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
imie nazwisko

Szkoła:
Gimnazjum nr 2 im. Adama Mickiewicza, Kraków

Adres szkoły:
Studencka 13, 31-116
Kraków

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone