W VI edycji konkursu „Projekt z klasą” o Granty Nowej Ery
rywalizowały aż 477 projekty edukacyjne z całej Polski.


Projekt nr 00430
Łazik marsjański - "Integrator"

Projekt edukacyjny

Opis projektu

Zespół uczniów tworzący koło  Robotics Academy przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Integracyjnych nr 6 w Krakowie biorący udział (z dużymi sukcesami) w zawodach robotycznych na terenie kraju i zagranicą postanowiło zaprojektować i wykonać  łazika marsjańskiego o nazwie „Integrator”. 

Łazik docelowo ma być wyposażony w liczne czujniki (temperatury, ciśnienia, oświetlenia, wilgotności,  odległości, ultradźwiękowe oraz żyroskopy) i aparaturę pomiarową. Niepodważalnym  atutem naszego  projektu   będzie możliwość realizacji  przez łazika złożonych zadań eksperymentalnych stawianych  podobnego  typu konstrukcją startującym w zawodach - ERC - European Rover Challenge.

Całość realizacji projektu będzie można śledzić  na specjalnej stronie internetowej prowadzonej przez  uczniów: marsroverproject.ga

Cele projektu

Głównym celem projektu jest wykonanie robota – łazika marsjańskiego, wyposażonego w oprzyrządowanie pomiarowe, systemy trakcji jak również kamery do zdalnego sterowania całą konstrukcją. Pomysł realizacji projektu powstał w głowach uczniów realizujących swoje pasję związane z nowymi technologiami, robotyką elektroniką i informatyką na działającej od kilku lat Robotics Academy w Gimnazjum Integracyjnym Nr 74 w Krakowie. Uczniowie gimnazjum po kolejnych sukcesach i zwycięstwach w turniejach robo tycznych postanowili podnieść poprzeczkę  wykonać konstrukcję łazika Marjańskiego który mógłby barć udział w zawodach ERC - European Rover Challenge jak również w licznych zawodach w których biorą udział uczniowie zrzeszeni w Robotics Academy. Projekt ma charakter interdyscyplinarny, oznacza to że musimy stworzyć zespół który będzie zajmował się rozwiązywaniem problemów z wielu dziedzin podczas projektowania i  konstruowania łazika. Nasz zespół ma już pewne doświadczenie w realizacji podobnych konstrukcji ponieważ od kilku lat konstruujemy autonomiczne roboty do walki sumo. Nasze roboty wygrywają z konstrukcjami starszych kolegów i koleżanek z liceów techników a ostatnio nawet ze studentami! (14.10.2015 – czwarte miejsce na 46 konstrukcji w zawodach Robocomp organizowanych przez studenckie koło naukowe „Integra” przy Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie w kategorii Lego Sumo). Po wielu wspólnych dyskusjach podjęliśmy decyzje o samodzielnym wykonaniu pod opieką p. Marcin Dudy projektu łazika marjańskiego . Stworzyliśmy kilka zespołów które będą odpowiedzialne za zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych modłów łazika:

  • Stefan Kowalczyk – systemy i przyrządy pomiarowe, zdalna obsługa łazika,
  • Mateusz Wójtowicz – system nawigacji, sterowanie kamerą IP, zdalna obsługa łazika,
  • Mateusz Zych – systemy elektroniczne i oprogramowanie łazika, komputer pokładowy Rasberry Pi i Arduino,
  • Eryk Nowicki – konstrukcja mechaniczna łazika, silniki i sermomotory,
  • Piotr Sykut - programowanie czujników, analiza zebranych danych,
  • Marcin Dukat – system napędowy łazika, pomiary GPS,
  • Jakub Czulak – system napędowy i trakcyjny łazika.

Wykonując kolejny wspólny projekt jesteśmy przekonani że da nam on wiele satysfakcji i radości jak również pozwoli konkurować z najlepszymi drużynami z całej Polski i Europy!

Elementy unikatowe

Wykorzystujemy umiejętności z podstawowych przedmiotów których uczymy się w gimnazjum: matematyka, informatyka, fizyka, technika jak również wiedze i umiejętności które rozwijamy na zajęciach Robotcs Academy:
- programowanie mikroprocesorów jednoukładowych,
- programowanie z wykorzystaniem platformy Arduiuno,
- programowanie systemów wbudowanych z wykorzystaniem platformy Bascom AVR,
- sterowanie serwomotorami,
- przesyłanie sygnału video przez sieć Internet,
- projektowanie z wykorzystaniem symulacji komputerowych: LTspice IV, Electronic Circuit Simulator, CircuitMaker Student 6.2c, Fritzing, Bascom AVR,

- wykorzystanie czujników temperatury, ciśnienia , wilgotności i odległości,

- wykorzystanie danych zawartych w sygnale GPS,

- sterowanie urządzeniami elektronicznymi przez sieć Internet.

Mamy pewność że zdobyte umiejętności i doświadczenia przy budowie konstrukcji robotów i łazika marsjańskiego będą przydatne w szkole średniej, zwłaszcza że większość z nas wybiera się do technikum o profilu informatyczno – elektronicznym.

Miejsce i czas realizacji

Zespól Szkół Ogólnokształcących i Integracyjnych Nr 6 - Gimnazjum Nr 74 w Krakowie


Projektowanie, oprogramowanie, montaż i testowanie łazika koło Robotics Academy Gimnazjum Nr 74 w Krakowie


Czas realizacji projektu: rok szkolny 2015/2016
Zakończenie realizacji projektu: koniec czerwca 2016 roku.

Wykorzystanie grantu

Dysponujemy już największą wartością projektu – naszą wiedzą!
Przyznany grant wykorzystalibyśmy na zakup brakujących elementów naszego łazika: silnik napędowe DC z przekładniami mechanicznymi oraz serwomotory, platformę Arduino Leonardo Ethernet i dodatkowe czujniki, moduł minikomputera Rasberry Pi 2, koła do łazika i wykonanie części mechanicznej platformy z płyty polistyrenowej wyciętej na obrabiarce sterowanej numerycznie.

Galeria załączników

Pobierz poradnik o projekcie edukacyjnym REBEL.TO

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
imie nazwisko

Szkoła:
Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 6, Kraków

Adres szkoły:
os. Na Stoku 52, 31-708
Kraków

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone