W VI edycji konkursu „Projekt z klasą” o Granty Nowej Ery
rywalizowały aż 477 projekty edukacyjne z całej Polski.


Projekt nr 00177
Od nasion do roślin aromatycznych, od roślin do kuchni- czyli jak zmieniać nawyki żywieniowe młodzieży gimnazjalnej

Projekt edukacyjny

Opis projektu

Pomysł projektu " Od nasion do roślin aromatycznych, od roślin do kuchni- czyli jak zmieniać nawyki żywieniowe młodzieży gimnazjalnej" powstał z myślą o uczniach gimnazjum jak i przedszkolakach. Projekt ma zachęcać gimnazjalistów do poszerzania wiedzy biologicznej przede wszystkim poprzez praktyczne działanie i nauczanie w dwóch językach- języku polskim i francuskim. Głównym celem projektu jest wyrobienie u uczniów postaw prozdrowotnych i proekologicznych. Uczniowie poznają podstawowe rośliny aromatyczne takie jak tymianek, bazylia, majeranek, itd. Zadaniem uczniów będą wszystkie działania związane z siewem, uprawą, pielęgnacją, zbiorem i wykorzystaniem tych roślin w żywieniu. Gimnazjaliści nauczą się jak można się zdrowo odżywiać ograniczając sól w diecie, a w zamian stosując zioła z własnych, ekologicznych upraw. Uczniowie będą tworzyli plakaty, albumy, gry językowe, biologiczne tabliczki oznakowań roślin. Nauczą się przygotowywać potrawy z wykorzystaniem roślin aromatycznych. Projekt zakłada wykorzystanie techniki LdL, czyli uczenia się poprzez nauczanie - to metoda prowadzenia zajęć lekcyjnych, w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie. Realizacja projektu zakłada przygotowanie i przeprowadzenie gier i zabaw językowych w przedszkolu przez uczniów klas dwujęzycznych gimnazjum. Gimnazjaliści pokażą przedszkolakom jak można samodzielnie uprawiać rośliny. Nauczą ich jak ważne jest zdrowe odżywianie. Uczniowie wcielą się w rolę prowadzących zajęcia, które będę opracowane i przeprowadzone pod okiem opiekuna – nauczyciela biologii i języka francuskiego. Nauczyciel będzie pracować z grupą gimnazjalistów- spotkania będą organizowane przez 26 tygodni. Gimnazjaliści przeprowadzą 16 zajęć z przedszkolakami.

Harmonogram działań ujętych w projekcie:

Działanie 1      wybór roślin aromatycznych do projektu, przygotowywanie opisów biologicznych roślin. Wykonywanie albumów/ zielników - część z opisami biologicznymi.

Działanie 2     poszukiwanie informacji na temat siewu i warunków uprawy i pielęgnacji roślin. Wykonywanie albumów/ zielników- część dotycząca wymagań dotyczących uprawy.

Działanie 3     poszukiwanie informacji na temat  zastosowania roślin aromatycznych w kuchni i ich wpływu na zdrowie człowieka. Wykonywanie albumów/ zielników- część z zastosowaniem w żywieniu.

Działanie 4     przygotowanie i wysiew roślin aromatycznych do doniczek.

Działanie 5     przygotowanie gleby gruntowej na terenach przyszkolnych, przygotowanie i rozstawienie  inspektu.

Działanie 6     wykonywanie gier , puzzli i kart pracy na zajęcia z przedszkolakami.

Działanie 7    przygotowanie i  rozpoczęcie zajęć  z przedszkolakami. 

Działanie 8    pikowanie roślin, przydział zadań w zakresie pielęgnacji  roślin.

Działanie 9    wykonywanie projektów tabliczek biologicznych oznakowań roślin.

Działanie 10   wykonywanie tabliczek biologicznych oznakowań roślin.

Działanie 11  wykonywanie  plakatów roślin aromatycznych.

Działanie 12    przygotowanie i przeprowadzenie drugich zajęć  z przedszkolakami. 

Działanie 13  wysadzanie rozsady roślin  do gruntu.

Działanie 14  pielęgnacja roślin.

Działanie 15  wycieczka do Ogrodu Botanicznego UW - zwiedzanie parku i szklarni.

Działanie 16  przygotowanie i przeprowadzenie trzecich zajęć  z przedszkolakami.

Działanie 17 pielęgnacja  roślin, zbiór, suszenie.

Działanie 18 uzupełnienie i wykończenie albumów/ zielników roślin aromatycznych.

Działanie 19  wykonywanie plakatów reklamujących zastosowanie roślin aromatycznych w żywieniu.

Działanie 20  przygotowanie i przeprowadzenie czwartych zajęć  z przedszkolakami.  

Działanie 21 wystawa plakatów, albumów/ zielników; przygotowanie i degustacja potraw.

Działanie 22  Zajęcia ewaluacyjne, nagrodzenie najlepszych prac uczniów gimnazjum i uczestników projektu ( przedszkolaków).

 

Cele projektu

Planowane efekty mierzalne:

20 uczniów klas dwujęzycznych Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im. Konstancji Markiewicz w Warszawie:

1.Zna podstawowe rośliny aromatyczne.

2. Umie opisać rośliny aromatyczne jako żywe organizmy biologiczne.

3. Potrafi siać, pikować, rozsadzać i pielęgnować rośliny aromatyczne.

4. Zna podstawowe zasady zdrowego żywienia.

5. Potrafi użyć rośliny aromatyczne do przygotowania zdrowych dań.

6. Umie opisać podstawowe  rośliny aromatyczne w prostych zdaniach w języku francuskim.

100 przedszkolaków   z Przedszkola nr 216 w Warszawie:

  1. Rozpoznaje podstawowe rośliny aromatyczne.
  2. Umie podać nazwy polskie i francuskie podstawowych roślin aromatycznych.
  3. Wie do jakich dań można użyć jakich roślin aromatycznych.

169  uczniów klas dwujęzycznych Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im. Konstancji Markiewicz w Warszawie i 100 dzieci z przedszkola 216 Konstancji Markiewicz w Warszawie:

1.Zna podstawowe rośliny aromatyczne.

2. Umie nazwać rośliny aromatyczne po polsku i francusku.

4. Zna podstawowe zasady zdrowego żywienia.

5. Wie jakich  rośliny aromatycznych użyć do przygotowania zdrowych dań.

Planowane efekty niemierzalne:

1. Wyrobienie wrażliwości na konieczność zmiany stylu życia, wprowadzenia zdrowego odżywiania w celu uniknięcia konsekwencji zdrowotnych.

2.Rozwijanie wrażliwości estetycznej, systematyczności i odpowiedzialności u uczniów opiekujących się roślinami.

3.Rozbudzenie  chęci do nauki  języka francuskiego.

4. Wypracowanie umiejętności konstruktywnego funkcjonowania w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za realizację wspólnego celu.

Elementy unikatowe

Projekt jest realizowany w dwóch placówkach oświatowych znajdujących się w tym samym budynku- przedszkolu i gimnazjum.

Realizacja projektu zakłada wykorzystanie techniki LdL, czyli uczenia się poprzez nauczanie - to metoda prowadzenia zajęć lekcyjnych, w której rolę nauczyciela przejmują uczniowie.

Uczniowie uczą się w dwóch językach polskim i francuskim.

Uczniowie uczą się wykorzystywać wiedzę biologiczną w praktycznym działaniu- siejąc i pielegnując rośliny.

Miejsce i czas realizacji

Miejscem projektu jest Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 w Warszawie i Przedszkole 216 w Warszawie wraz z terenem przyszkolnymi. Projekt planujemy realizujemy w terminie X 2015 - Vi 2016 r.

Wykorzystanie grantu

Fundusze grantowe przeznaczymy na zakup: nasion roślin, doniczek, ziemi, niezbędnych narzędzi do uprawy roślin; zakup poradników dydaktycznych, atlasów roślin aromatycznych, książek do biologicznego oznakowania roślin- w języku polskim i francuskim; zakup materiałów niezbędnych do tworzenia gier i kart pracy na zajecia z przedszkolakami;  zakup nagród dla uczniów  ( konkurs na projekt tabliczki z opisem biologicznym  /konkurs na plakat reklamujacy rośliny aromatyczne w żywieniu ł /konkurs na dwujęzyczny album- zielnik z roślinami aromatycznymi  / konkurs na najlepszą i najzdrowszą potrawę

Galeria załączników

Pobierz poradnik o projekcie edukacyjnym REBEL.TO

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
imie nazwisko

Szkoła:
Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im.Konstancji Markiewicz, Warszawa

Adres szkoły:
Andriollego 1, 01-494
Warszawa

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone