Z przykrością zawiadamiamy, że w wyniku celowych działań osoby lub osób z zewnątrz, które próbowały w nieuczciwy sposób wpłynąć na wyniki głosowania w konkursie Projekt z klasą, w dniach 9-11 grudnia nasz serwer nie wysyłał linków aktywujących na czas lub wcale. W chwili obecnej serwer pracuje już bez zarzutu, a my podjęliśmy decyzję, że głosy oddane w tym terminie, ale nie potwierdzone linkiem aktywującym, zostaną zaliczone przez administratora jako poprawnie oddane głosy i doliczone do licznika każdego projektu. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, by głosowanie mogło trwać dalej zgodnie z zasadami fair play. Jednocześnie przypominamy, że po zakończeniu głosowania, czyli po 15 grudnia, zgodnie z regulaminem konkursu nastąpi ponowna weryfikacja wszystkich oddanych głosów.

Zespół Projekt z klasą


Projekt nr 00398
UPIÓR NA ROWERZE CZYLI DESIGN W BIBLIOTECE

Projekt edukacyjny

Opis projektu

UWAGA PLOTKA!

Remonty są zarezerwowane tylko dla dorosłych.

Jesteśmy szczęściarzami, nie projektujemy wnętrz w SIMS – ach. Dostaliśmy do zabawy własną szkołę. Sufity, ściany i pomieszczenia. To nie jest integracja z pędzlem, stemplami czy wałkiem. Wspólna praca łączy bardziej, niż wspólne plotki. Nasz  nowy cel: UPIÓR NA ROWERZE CZYLI DESIGN W BIBLIOTECE.

 Zabawa z ‘designem’ rozpoczęła się w szkole cztery lata temu, kiedy to pojawiła się zarówno wśród uczniów , jak i nauczycieli potrzeba zmian wyglądu niektórych pomieszczeń szkolnych. Dotychczas jakiekolwiek zmiany polegały na pomalowaniu ścian, najczęściej najtańszą farbą i naprawą psujących się sprzętów. W tym też czasie pojawiła się spora grupa uczniów zainteresowana  współczesnym ‘designem’, na który niestety nie ma zbyt wiele miejsca  w podstawach programowych zajęć artystycznych. I tak ruszył proces  zmieniania przestrzeni szkolnej, który trwa do chwili obecnej i mamy nadzieję , że będzie trwał nadal. Regularnie odbywają się spotkania warsztatowe z grupą zainteresowanych uczniów, które podzielone są na zajęcia teoretyczne podczas których prezentowane są najbardziej ciekawe elementy z szeroko rozumianego pojęcia ‘Design’( historia projektowania  przedmiotów użytkowych, poznanie sylwetek najwybitniejszych projektantów i najważniejszych stylów i tendencji w historii wzornictwa,  poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych itp.), jak też praktyczne, mające na celu tworzenie swoich własnych autorskich projektów. Uczestnikom projektu Art+Studio stawia się konkretne zadania :  w fazie wstępnej  wykonanie  projektu i harmonogramu prac, w fazie właściwej wdrożenie  projektu w życie. W drugiej fazie uczniowie: montują, malują, przyklejają reperują, szlifują, lakierują, przykręcają…

Obie fazy  doprowadzają do powstania  produktu końcowego w postaci nowego pomieszczenia szkolnego . W wyniku pracy zespołu Art+Studio w szkole powstały dwa zupełnie nowe pomieszczenia : gabinet projektowy ( Sztuka i Sztuczki ), gabinet świetlicowy połączony z biblioteką szkolną , jak też szatnia szkolna i  dwa korytarze dolne. Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć  mają możliwość nabywania i pogłębiania swojej wiedzy z zakresu nowych technologii. Poznają nowe programy graficzne, które wykorzystują przy pracy nad swoimi projektami ( Planner 5D),  robią niezłe zdjęcia, które potem obrabiają i prezentują na stworzonej stronie internetowej  www.designwszkole.pl  oraz Instagramie https://www.instagram.com/art_plus_studio, przygotowują logotypy do innych projektów i plakaty reklamujące szkołę. Swoją wiedzę informatyczną wykorzystali również przy opracowaniu banerów zewnętrznych szkoły, plakatów oraz nalepek w formie kart pocztowych  na drzwi wszystkich szkolnych gabinetów. Unikatowy jest fakt, iż uczestnik projektu uczeń odpowiedzialny za grafikę i branding projektu, pomimo tego iż jest absolwentem naszej szkoły nadal wspiera projekt.



Cele projektu

  • analiza pod katem estetycznym przestrzeni miejskiej, otaczającej nas architektury
  • analiza materiałów graficznych
  • przygotowywanie kosztorysów remontu
  • układanie harmonogramu prac
  • poszukiwanie najciekawszych i dostępnych finansowo rozwiązań
  • współpraca z grafikiem, firmami reklamowymi
  • nauka planowania przestrzennego
  • próby wyjścia „poza schematy”
  • nakłanianie do szukania autorskich rozwiazań i pomysłów, a nie tylko inspirowanie się materiałem znalezionym w internecie
  • umiejętność przetrząsania strychów, komórek i piwnic w celu poszukiwania skarbów wykorzystywanych do dekoracji wnętrz
  • korzystanie z pomocy rzemieślników np: tapicera, zakładu naprawy rowerów
  • wskazanie, iż na wystrój wnętrz wpływają trendy kulturowe  
  • zabawa formą, kształtem, fakturą i kolorem
  • konfrontacja z porażką  - To nie ten kolor!
  • zderzenie z rzeczywistością – czyli, dlaczego klej montażowy nie trzyma liter 3 D a silikon łazienkowy tak.
  • przewidzenie zachowań odbiorców – czyli, jak zamocować trampki na suficie, aby nie spadły nikomu na głowę
  • dostarczenie uczniom wzorów nowoczesnej edukacji, dobrego wzornictwa
  • trenowanie wyobraźni 
  •  poznanie historii projektowania przedmiotów użytkowych
  • poznanie sylwetek najwybitniejszych projektantów i najważniejszych stylów i tendencji w historii wzornictwa
  • poznanie przykładów dobrze zaprojektowanych przestrzeni publicznych i pomieszczeń użytkowych
  • rozwój praktycznych umiejętności oraz poznanie warsztatu pracy projektanta
  • poznanie dziedzictwa kulturowego zawierającego różnorodne formy użytkowe i rozwiązania przestrzeni wspólnej

Elementy unikatowe

- Poprzez włączenie uczniów do projektowania, a następnie tworzenia przestrzeni szkolnej,  szkoła staje się miejscem w którym młodzi ludzie czują się dobrze, otaczają ich kolory, które są ich ulubionymi kolorami i przedmioty, które uznali za interesujące. Fakt  zaangażowania  uczniów w  zmianę wyglądu gimnazjum przyczynia się do tego, że na terenie szkoły obserwuje się zdecydowanie mniejszą dewastację – uczniowie szanują pracę swoich kolegów, jak też dbają o otoczenie, które im się zwyczajnie podoba.

- W pracach projektowych uczestniczą w większości uczniowie osiągający przeciętne wyniki w nauce, jest też w grupie jeden uczeń, który korzysta z nauczania indywidualnego . Projekt przyczynił się do tego, że z osób anonimowych stali się  postaciami rozpoznawalnymi, co zdecydowanie zwiększa ich motywację do dalszej pracy. W zespole uczestniczy też absolwent szkoły, który wspiera młodszych kolegów przy zadaniach wymagających wiedzy informatycznej.

- Projekt realizowany jest przy bardzo niskich nakładach finansowych. Powoduje to, że uczniowie muszą wykazywać się niesamowitą kreatywnością, , zaradnością, jak też pracowitością . Większośc przedmiotów, które pojawiły się w szkole pochodzi  ze strychów i piwnic członków rodzin uczestników projektu, jak też zostały zakupione za pieniądze pozyskane od sponsorów – rodziców  (przedsiębiorców) uczniów naszego gimnazjum. Większośc prac technicznych wykonywanych jest przez samych uczniów przy dużym wsparciu ich rodziców.  Prace te wykonywane są w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, najczęściej późnym popołudniem  w weekendy i wakacje co nie stanowi dla uczestników problemu.

- Uczniowie mają kontakt z rzemieślnikami

- Na temat projektu pojawiły się pozytywne artykuły w prasie ( Dziennik Bałtycki), internecie ( np.: http://belferka1.blogspot.com/2014/02/do-niezwykej-klasy-przez-zwyka-szaf.html) oraz na stronie projektu Design dla Szkół portalu www.exspace.pl(http://www.designdlaszkol.pl/articles/show/951), w których projekt nazywany jest innowacyjnym oraz przykładem dobrej praktyki.

- Dodatkowo fazę techniczną przedsięwziecia wspierają rodzice, pracownicy szkoły, nauczyciele


Miejsce i czas realizacji

Projekt realizowany jest od czterech lat, głównie na terenie Gimnazjum nr 1 w Lęborku.

Wykorzystanie grantu

Chcemy zaprojektować i stworzyć kolejne pomieszczenie szkolne, bibliotekę szkolną , w której motywem przewodnim będzie komiks. Pojawił się już pomysł na nazwę wspomnianego pomieszczenia UPIÓR NA ROWERZE. 

Pieniądze z ewentualnej wygranej przeznaczone zostaną na:

-  naszym marzeniem jest zorganizowanie profesjonalnych warsztatów z Oskarem Ziętą

- zakup na kilka stanowisk w bibliotece szkolnej programu Planner 5D, który w chwili obecnej jest znany uczestnikom projektu z wersji demo

- opłacenie prowadzonej strony internetowej

 - Zakup materiałów niezbędnych do zagospodarowania sufitów i ścian tj:

  • przerobienia zdobytych z rycyklinu mebli ( papier ścierny, lakiery, farby)
  • zakup plakatów i elementów na wykonanie designerskich drzwi
  •  opłacenie naklejek ściennych na sufity
  •  zakup kółek do stolika  zrobionego ze szpuli na kable
  •  zakup książek o współczesnym designie, architekturze do biblioteki szkolnej

Jednym słowem. Mamy piękny plan

 

Galeria załączników

Pobierz poradnik o projekcie edukacyjnym

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
imie nazwisko

Szkoła:
Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego, Lębork

Adres szkoły:
I. Armii Woj. Polskiego 10, 84-300
Lębork

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone