Projekt nr 01064
Usiądź,spotkajmy się! Otwórzmy się na piękno przyrody i drugiego człowieka.

Projekt edukacyjny

Opis projektu

Nasza szkoła - Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Gliwicach - wyznaczyła sobie w tym roku szkolnym ważny cel - uczyć młodzież świadomej postawy prosumenckiej . Termin prosument brzmi jeszcze obco, ale jego sens jest nam bliski, tak jak jedzenie, mycie, oddychanie…. Z naciskiem na pokarm, którego nie wyrzucamy, wodę, którą oszczędzamy i powietrze, o które dbamy.  Od   września 2017 roku  zaczęliśmy realizację  następujących zadań międzyprzedmiotowych. Są to między innymi:

- MURAL  pod tytułem "Zaproszenie do spotkania", który  ozdobi  brzydką ścianę przy bramie wejściowej do naszej szkoły i zostanie wykonany na wiosnę.

- KONKURS na użyteczny przedmiot  zrobiony z odpadów – recykling

- ŁAWECZKA POD WIERZBĄ - szkolny ogródek z własnoręcznie zrobionymi ławkami z europalet, belek i pustaków, ogrodzeniem zielonym przez cały rok   (posadziliśmy już  winobluszcz wokół ogrodzenia)

- STOP SMOG! – akcja czym i jak hajcować, żeby nie smrodzić?

- ŁOWCY MITÓW – NIE DAJ SOBIE WCISKAĆ KITU! – każda klasa obala 1 mit, którymi media faszerują nieświadomych konsumentów i przedstawia efekty swojej pracy na wyznaczonej tablicy na korytarzu szkolnym lub przygotowuje filmik, który jest prezentowany na lekcjach wychowawczych

- DRZEWO - zasadź drzewo i zrób zdjęcie -wiosna 2018 roku - konkurs

- SZYDEŁKO - ZRÓB SOBIE TORBĘ!  - warsztaty rękodzieła dla uczestników Szkolnego Rajdu, który co roku angażuje całą szkołę.

Z wyżej wymienionego zestawu działań prosumenckich chciałyśmy przedstawić dwa projekty, które maja wspólny mianownik. Jest nim idea spotkania z pięknem natury i z drugim człowiekiem. Usiądź, spotkajmy się na ławeczce i przy wspólnym stole!

       Pierwszy projekt to tytułowa Ławeczka - synonim spotkania twarzą w twarz i wzajemnego dbania o siebie . Do zagospodarowania jest zielona przestrzeń przed budynkiem szkolnym. Wierzba, która tam rośnie stanie się punktem centralnym. Głównymi wykonawcami prac będą uczniowie klasy 1al. Do pomocy zaprosimy chętne osoby z pozostałych klas, a prace, których nie mogą wykonywać uczniowie (np. podcięcie drzew) zlecimy fachowcom.  Stworzymy nowy szkolny ogródek z własnoręcznie zrobionymi ławkami z europalet, belek i pustaków, ogrodzeniem zielonym przez cały rok (posadziliśmy już  winobluszcz wokół ogrodzenia).
Wspólna praca da naszym uczniom okazję do spędzenia ze sobą czasu, doświadczenia radości z patrzenia na efekty. Młodzież będzie korzystać z rezultatów wspólnego działania, dbać o to, co sama wykonała. Chcemy poprzez te działania uczyć pracy w grupie. Idąc dalej, wśród uczniów wyłaniać naturalnych liderów, negocjatorów, praktycznych realizatorów, koordynatorów, pomysłodawców czy inne role, prezentowane podczas pracy w grupie. Dać im informację zwrotną, by zobaczyli swoje atuty i obszary do zmiany prezentowanej postawy. Praca  fizyczna i  umysłowa wykonana dziś zaowocuje w życiu dorosłym.

       Drugi projekt nosi przydomek Szydełko. Pod tym słowem kryje się wspólne działanie. Klasa 1 al przygotuje i przeprowadzi  w marcu warsztaty rękodzieła pod tytułem : Zrób sobie torbę. Zaprosi  na nie całą społeczność szkolną CKZiU w czasie szkolnego rajdu,  ponieważ co roku jest to  czas, który spędzamy w niekonwencjonalny sposób. Wcześniej uczniowie zgromadzą potrzebne produkty i surowce: używane T-shirty, sprute swetry, czapki, szaliki, nogawki dżinsowych spodni, czyli recykling na całego. Kupimy igły, druty, szydełka, przyniesiemy maszyny do szycia. Wszyscy zasiądziemy przy ogromnym stole, aby zrobić sobie torby na zakupy. Jest to w pełni uzasadnione, ponieważ od stycznia 2018 roku wchodzi w życie ustawa, która zlikwiduje bezpłatne reklamówki a potem zostaną one zupełnie wycofane. Będzie to świetna okazja do zintegrowanie szkolnej społeczności. Chęć udziału zadeklarowali pracownicy administracji szkoły i inni nauczyciele. Pogadamy przy robocie, otworzymy się na drugą osobę, znajdziemy wspólne zainteresowania. Przede wszystkim uświadomimy sobie wagę takich przedsięwzięć jak wykorzystanie surowców wtórnych i  danie im nowego życia. W ten sposób ograniczymy zaśmiecenie Naszej Planety. Będziemy dumnie używać nasze torby na co dzień. Planujemy, aby wspólny stół cyklicznie - raz w miesiącu- zapraszał  do rękodzieła chętną młodzież w ramach zajęć pozalekcyjnych. Efekty takich działań zasilą szkolną loterię charytatywną, którą co roku przeprowadzamy w CKZiU z myślą o 2 chorych, potrzebujących pomocy chłopczykach: Jacusiu i Adasiu.

Cele projektu

Doświadczenie budowania relacji podczas wspólnej pracy w grupie

Tworzenie w zgodzie z naturą nowej przestrzeni dla całej szkolnej społeczności

Uczenie odpowiedzialności za środowisko i najbliższe otoczenie

Wprowadzanie elementów nowego stylu życia i świadomego  funkcjonowania w społeczeństwie -pakowanie zakupów do materiałowych toreb

Kształtowanie postawy otwartości wobec innych i ich odrębności

Zdobywanie umiejętności słuchania drugiego człowieka

Budzenie zaufania do siebie nawzajem i doświadczenie bliskości

Afirmacja wartości każdego człowieka

Elementy unikatowe

Kształtowanie  postawy prosumenckiej – młody człowiek trzymający igłę czy szydełko w ręku to absolutnie rzadki przypadek. Żyjemy w czasach, gdy rozprutą czy dziurawa  rzecz się wyrzuca a nie naprawia

Wydobywanie na światło dzienne głębszych pokładów człowieczeństwa

Szkoła relacji  - ważność doświadczania  więzi

Miejsce i czas realizacji

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego  w Gliwicach,                              Technikum nr 5. Realizacja projektu rozpoczęła się we wrześniu 2017,  niektóre zadania ukończymy w czerwcu 2018  roku, pozostałe działania i nawyki będziemy utrwalać jeszcze przez kolejne lata. Bycie świadomym  prosumentem to przecież  postawa na całe życie.

Wykorzystanie grantu

Zakupimy:

- europalety

- belki i pustaki

- papier ścierny do obróbki drewna (granulacja 40, 60, 120)

- farby ochronne do drewna

- nasiona, sadzonki krzewów i kwiatów

- zaangażujemy fachowców do przycięcia suchych drzew

- kupimy szydełka, igły, druty...

- żeby umilić spotkanie, poczęstujemy uczestników warsztatów kawą i herbatą.  Ciasto upieczemy sami!

Galeria załączników

Pobierz poradnik o projekcie edukacyjnym

Dane osobowe

Imię i nazwisko lidera:
Joanna Uramowska

Szkoła:
Technikum nr 5, Gliwice

Adres szkoły:
Kozielska 1, 44-100
Gliwice

 

Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone