Kampania promocyjna Twojego projektu z klasą
Praktyczne rady, jak zwiększyć swoje szanse na wygraną

Mój Projekt z klasą W kwietniu wszystkie zgłoszone projekty zostaną poddane głosowaniu on-line. Oznacza to, że każdy, kto wie o konkursie, może wejść na stronę internetową www.projektzklasa.pl i raz dziennie oddać swój głos na wybrany projekt za pomocą przycisku „Głosuj”. Nadszedł więc czas, aby twoja grupa projektowa zaplanowała i przeprowadziła skuteczną kampanię promocyjną. To najlepszy sposób na zapewnienie sobie przewagi w głosowaniu, a dla grupy wyjątkowa okazja do „rozgrzewki” przed realizacją projektu – okazja do integracji, zwiększenia poczucia odpowiedzialności za efekty wspólnych działań, a nawet do zaistnienia w środowisku lokalnym.

Poniżej opisujemy kilka pomysłów, którymi możesz zainspirować swoich uczniów. Warto skorzystać z naszych podpowiedzi!


Szkoła to dobra przestrzeń do sprawdzenia skuteczności prowadzonych działań promocyjnych. Można zacząć od najprostszych narzędzi – ogromny plakat na szkolnym korytarzu na pewno przyciągnie wzrok! Pamiętajcie – trwa walka o głosy – oprócz przedstawienia zalet projektu, liczą się również chwytliwe hasła reklamowe! Jeśli jest taka możliwość – przygotujcie ulotki dla uczniów innych klas. Ciekawym pomysłem będzie również prezentacja założeń projektu na forum szkoły z wykorzystaniem nieograniczonych możliwości oddziaływania obrazem i dźwiękiem (np. prezentacja multimedialna). Twoja grupa projektowa na pewno będzie bardzo twórcza, jeśli chodzi o efekty specjalne! W ten sposób możecie zainspirować inne klasy do podejmowania własnej aktywności projektowej – ten efekt będzie bardzo cenny dla szkoły. Wszystkie media, jakimi dysponuje szkoła: gazetka, strona www, szkolna rozgłośnia – to idealne nośniki informacji w twojej kampanii. Można napisać wywiad, przygotować fotoreportaż lub stworzyć wiersz promujący wasz projekt. Jeśli znajdzie się grupa muzykującej młodzieży, niech nagra piosenkę z teledyskiem! Pamiętaj, że w konstruowaniu przekazu kluczowa jest informacja o tym, gdzie i w jaki sposób można głosować, czyli wyraźne wskazanie strony www.projektzklasa.pl i podanie numeru waszego projektu w galerii konkursowej. Będziecie mieć wtedy pewność, że kampania przyniesie zamierzony efekt. Ufamy, że każda szkoła biorąca udział w konkursie zapewni grupie projektowej potrzebne wsparcie na tym etapie działań. Ewentualna wygrana w konkursie to znak dla lokalnej społeczności, że szkoła tworzy dobry klimat dla twórczej inicjatywy swoich uczniów.



Kto powiedział, że tylko szkoła może być polem działania w twojej kampanii? Przecież chodzi o zdobycie jak największej liczby głosów, a głosować może każdy! Warto zaplanować kampanię poza murami szkoły. Jakie są możliwości?
Niekonwencjonalne działania edukacyjne mogą być bardzo interesującym tematem dla lokalnych mediów, które często wspierają inicjatywę uczniów, szczególnie w kontekście promocji regionu. Przygotuj z uczniami ciekawy artykuł na temat projektu, pokazujący korzyści, jakie wynikają z jego realizacji. Nawet krótka wzmianka w lokalnej prasie czy portalu internetowym o waszym udziale w ogólnopolskim konkursie, może zachęcić innych do kibicowania drużynie. Warto poruszyć emocje związane z lokalnym patriotyzmem, np. używając haseł: „Głosuj na drużynę z Olkusza! Wspieraj naszą edukacyjną przygodę!”. Możecie również zaproponować dziennikarzom lokalnych gazet i telewizji, żeby zrobili reportaż o waszym projekcie, zaprosić ich do szkoły i zorganizować prawdziwą konferencję prasową na ten temat. Takie kontakty zawsze mogą przerodzić się w długofalową współpracę. Wszystkie miejsca, gdzie uczniowie spędzają wolny czas: klub sportowy, dom kultury, zaprzyjaźniona restauracja – na pewno chętnie udostępnią miejsce, gdzie będzie można powiesić plakat zachęcający do głosowania na wasz projekt.

Rodzice uczniów to następna grupa, którą warto wtajemniczyć w działania promocyjne prowadzone wokół projektu. Na pewno będą dumni z aktywności swoich dzieci i chętnie je wesprą.

Jeżeli projekt podejmuje inicjatywę przynoszącą korzyści danej społeczności, (np. w dziedzinie ekologii), warto pokazać zaangażowanie młodzieży i zachęcić lokalne władze oraz media do kibicowania, czyli oddawania głosów na waszą drużynę.


IInternet stwarza nieograniczone możliwości w szybkim i precyzyjnym przekazywaniu informacji. Ma też tę zaletę, że daje wszystkim równe szanse w prezentowaniu zalet projektu – niezależnie od tego czy uczniowie pochodzą z małej miejscowości czy z dużego miasta – to ich kreatywność zbuduje wizerunek grupy projektowej w sieci. Każdy ma tu szansę przedstawienia swoich pomysłów i przekonania do nich jak największej liczby osób. Liczy się prawdziwa pasja i zaangażowanie. To już promocja globalna! Portale społecznościowe, blogi, fora, komunikatory internetowe, e-maile – przy odpowiedniej strategii wszystkie te miejsca mogą pracować na wasz sukces 24 godziny na dobę!

Warto sporządzić z uczniami listę adresów w sieci, które uważacie za pomocne w planowaniu kampanii.

Przykładowe strony www, które możesz włączyć do kampanii:
strona www szkoły
strona www twojej miejscowości
strona www lokalnej gazety
strony www instytucji, które współpracują ze szkołą i mogą wspierać w ten sposób twój projekt
blogi internetowe
fora internetowe
komunikatory internetowe, np. gadu-gadu
youtube – tu można zamieścić krótką prezentację w ciekawej formie i linkować ją później przy okazji pozostałych działań w sieci.
portale i media społecznościowe – np. Facebook, Nasza Klasa, Tweeter i inne

Portale społecznościowe mogą być kluczowe dla efektywności kampanii. Prawie każdy ma już profil na Facebook’u i często komunikuje się tą drogą z innymi. Tutaj można zdobyć głosy od znajomych oraz znajomych waszych znajomych,... czyli praktycznie od każdego. Trzeba tylko zadbać o częstotliwość zamieszczania informacji o konkursie.

Dla ułatwienia zamieścimy przy każdym projekcie ikonki umożliwiające publikowanie projektu na stronach portali społecznościowych oraz przesyłanie linka do znajomych. W ten sposób nawet kilka nowych „kliknięć” może znacząco podkręcić licznik głosów przy waszym projekcie w decydującej fazie głosowania!


Głosowanie potrwa cały kwiecień. Nie pozwólcie, aby inicjatywa wsparcia dla projektu trwała krócej! Każdy może oddać jeden głos dziennie przez 30 dni, dlatego ważne jest też regularne przypominanie o „klikaniu” w waszej sprawie.

W poniższej tabeli zestawiliśmy obszary działań promocyjnych i przykłady narzędzi, których można użyć.

Obszar działaniaNarzędzia
szkołaplakaty, gazetka szkolna, strona www, szkolna rozgłośnia, ulotki, prezentacja
znajomipoczta pantoflowa, blogi, fora internetowe, portale społecznościowe , smsy, komunikatory internetowe
lokalna społecznośćinformacje w lokalnej prasie, plakaty , informacje na stronach internetowych związanych z regionem (strona miasta, lokalnej prasy, klubu kultury, biblioteki), plakaty
Internetlinki do strony www.projektzklasa.pl, you-tube – filmik reklamujący projekt i zachęcający do głosowania, własna strona www dot. projektu, Facebook


Wszystkie opisane przez nas działania to jedynie sugestie – wierzymy, że Wasi uczniowie będą w tym temacie bardzo kreatywni. Traktujcie okres promocji jako „rozgrzewkę” przed realizacją projektu. To świetna okazja, aby zaobserwować wzajemne relacje i ustalić zasady współpracy w grupie projektowej. Wyłonią się zapewne zespoły wyspecjalizowane w konkretnych działaniach zgodnych z talentami i predyspozycjami – np. grupa odpowiedzialna za Internet, kontakty z prasą, grupa przygotowująca plakaty, pisząca teksty itd. Wierzymy, że dobra energia towarzysząca tym działaniom i twórcza atmosfera pracy pomogą z sukcesem zrealizować projekt niezależnie od wyników głosowania :) Powodzenia!
 
Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone