Kampania promocyjna Twojego projektu, czyli jak zwiększyć szanse na wygraną!

Mój Projekt z klasą

Wszystkie projekty zgłoszone do konkursu „Projekt z klasą” zostaną poddane głosowaniu Internautów. Oznacza to, że każdy, kto wie o konkursie, może wejść na stronę internetową www.projektzklasa.pl i raz dziennie oddać swój głos na wybrany projekt. Nadszedł więc czas, aby grupa projektowa zaplanowała i przeprowadziła skuteczną kampanię promocyjną swojego projektu. To najlepszy sposób na zapewnienie sobie przewagi w głosowaniu, a dla grupy wyjątkowa okazja do „rozgrzewki” przed realizacją projektu – okazja do integracji, zwiększenia poczucia odpowiedzialności za efekty wspólnych działań, a nawet do zaistnienia w środowisku lokalnym.

Poniżej opisujemy kilka pomysłów, którymi możesz zainspirować swoich uczniów. Warto skorzystać z naszych podpowiedzi!


Szkoła to dobra przestrzeń do sprawdzenia skuteczności prowadzonych działań promocyjnych. Można zacząć od najprostszych narzędzi – ogromny plakat na szkolnym korytarzu na pewno przyciągnie wzrok! Warto pamiętać również o chwytliwych hasłach reklamowych! Jeśli jest taka możliwość, przygotujcie ulotki dla uczniów innych klas. Ciekawym pomysłem będzie również prezentacja założeń projektu na forum szkoły z wykorzystaniem nieograniczonych możliwości oddziaływania obrazem i dźwiękiem (np. prezentacja multimedialna). W ten sposób możecie zainspirować inne klasy do podejmowania własnej aktywności projektowej – ten efekt będzie bardzo cenny dla szkoły. Wszystkie media, jakimi dysponuje szkoła: gazetka, strona www, szkolna rozgłośnia – to idealne nośniki informacji w kampanii. Można napisać wywiad, przygotować fotoreportaż lub stworzyć wiersz promujący wasz projekt. Jeśli znajdzie się grupa muzykującej młodzieży, niech nagra piosenkę z teledyskiem! Pamiętaj, że w konstruowaniu przekazu kluczowa jest informacja o tym, gdzie i w jaki sposób można głosować, czyli wyraźne wskazanie strony www.projektzklasa.pl i podanie numeru projektu w galerii konkursowej. Będziecie mieć wtedy pewność, że kampania przyniesie zamierzony efekt. Ufamy, że każda szkoła biorąca udział w konkursie zapewni grupie projektowej potrzebne wsparcie na tym etapie działań. Ewentualna wygrana w konkursie to znak dla lokalnej społeczności, że szkoła tworzy dobry klimat dla twórczej inicjatywy swoich uczniów.



Kto powiedział, że tylko szkoła może być polem działania w kampanii? Przecież chodzi o zdobycie jak największej liczby głosów, a głosować może każdy! Warto zaplanować kampanię poza murami szkoły. Jakie są możliwości?
Niekonwencjonalne działania edukacyjne mogą być bardzo interesującym tematem dla lokalnych mediów, które często wspierają inicjatywę uczniów, szczególnie w kontekście promocji regionu. Przygotuj z uczniami ciekawy artykuł na temat projektu, pokazujący korzyści, jakie wynikają z jego realizacji. Nawet krótka wzmianka w lokalnej prasie czy portalu internetowym o waszym udziale w ogólnopolskim konkursie, może zachęcić innych do kibicowania drużynie. Warto poruszyć emocje związane z lokalnym patriotyzmem, np. używając haseł: „Głosuj na drużynę z Olkusza! Wspieraj naszą edukacyjną przygodę!” Możecie również zaproponować dziennikarzom lokalnych gazet i telewizji, żeby zrobili reportaż o waszym projekcie, zaprosić ich do szkoły i zorganizować prawdziwą konferencję prasową. Takie kontakty zawsze mogą przerodzić się w długofalową współpracę. Wszystkie miejsca, gdzie uczniowie spędzają wolny czas: klub sportowy, dom kultury, zaprzyjaźniona restauracja – na pewno chętnie udostępnią miejsce, gdzie będzie można powiesić plakat zachęcający do głosowania.

Rodzice uczniów to następna grupa, którą warto wtajemniczyć w działania promocyjne prowadzone wokół projektu. Na pewno będą dumni z aktywności swoich dzieci i chętnie je wesprą.

Jeżeli projekt podejmuje inicjatywę przynoszącą korzyści danej społeczności, (np. w dziedzinie ekologii), warto pokazać zaangażowanie młodzieży i zachęcić lokalne władze oraz media do kibicowania, czyli oddawania głosów na waszą drużynę.



Internet stwarza nieograniczone możliwości w szybkim i precyzyjnym przekazywaniu informacji. Ma też tę zaletę, że daje wszystkim równe szanse w prezentowaniu zalet projektu – niezależnie od tego czy uczniowie pochodzą z małej miejscowości czy z dużego miasta. Każdy ma jednakowe szanse przedstawienia swoich pomysłów i przekonania do nich jak największej liczby osób. Liczy się prawdziwa pasja i zaangażowanie. To już promocja globalna! Portale społecznościowe, blogi, fora, komunikatory internetowe, e-maile – przy odpowiedniej strategii wszystkie te miejsca mogą pracować na wasz sukces 24 godziny na dobę!

Warto sporządzić z uczniami listę adresów internetowych, które uważacie za pomocne w planowaniu kampanii.

Przykładowe strony www, które możesz włączyć do kampanii:

strona www szkoły
strona www twojej miejscowości
strona www lokalnej gazety
strony www instytucji, które współpracują ze szkołą i mogą wspierać w ten sposób twój projekt
blogi internetowe
fora internetowe
komunikatory internetowe
youtube – tu można zamieścić krótką prezentację w ciekawej formie i linkować ją później przy okazji pozostałych działań w sieci.
portale i media społecznościowe – np. Facebook, Nasza Klasa, Tweeter i inne

Portale społecznościowe mogą być kluczowe dla efektywności kampanii. Prawie każdy ma już profil na Facebook’u i często komunikuje się tą drogą z innymi. Tutaj można zdobyć głosy od znajomych oraz znajomych innych znajomych,... czyli praktycznie od każdego. Trzeba tylko zadbać o częstotliwość zamieszczania informacji o konkursie.

Głosowanie potrwa cały kwiecień. Nie pozwólcie, aby inicjatywa wsparcia dla projektu trwała krócej! Każdy może oddać jeden głos dziennie od 2 do 16 grudnia, dlatego ważne jest też regularne przypominanie o „klikaniu” w waszej sprawie.

W poniższej tabeli zestawiliśmy obszary działań promocyjnych i przykłady narzędzi, których można użyć.

Obszar działaniaNarzędzia
szkołaplakaty, gazetka szkolna, strona www, szkolna rozgłośnia, ulotki, prezentacja
znajomipoczta pantoflowa, blogi, fora internetowe, portale społecznościowe, smsy, komunikatory internetowe
lokalna społecznośćinformacje w lokalnej prasie, plakaty, informacje na stronach internetowych związanych z regionem (strona miasta, lokalnej prasy, klubu kultury, biblioteki), plakaty
Internetlinki do strony www.projektzklasa.pl, you-tube – filmik reklamujący projekt i zachęcający do głosowania, własna strona www dot. projektu, Facebook

Wszystkie opisane przez nas działania to jedynie sugestie – wierzymy, że Wasi uczniowie będą w tym temacie bardzo kreatywni. Traktujcie okres promocji jako „rozgrzewkę” przed realizacją projektu. To świetna okazja, aby zaobserwować wzajemne relacje i ustalić zasady współpracy w grupie projektowej. W naturalny sposób wyłonią się zapewne zespoły wyspecjalizowane w konkretnych działaniach - zgodnie z talentami i predyspozycjami – np. grupa odpowiedzialna za Internet, kontakty z prasą, grupa przygotowująca plakaty, pisząca teksty itd. Wierzymy, że dobra energia towarzysząca tym działaniom i twórcza atmosfera pracy pomogą z sukcesem zrealizować projekt niezależnie od wyników głosowania. Powodzenia!

 
Copyright by Wydawnictwo Nowa Era Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone